Ασκήσεις ολικής κινητικότητας

ΚΟΥΒΕΡΤΑ ΑΛΕΞΙΠΤΩΤΟ

Ενθαρρύνει:

-ιδιοδεκτική εισροή 

-την ενίσχυση του χεριού, βραχίονα,  ώμου,

-αμφίπλευρος συντονισμού (χρησιμοποιώντας και τις δύο πλευρές του σώματος μαζί)

-την επίγνωση του σώματος

 

Χρησιμοποιεί αυτά τα υλικά:

-μικρή κουβέρτα ή σεντόνι

-μαλακή μπάλα (-ες) ή μικρό λούτρινο ζωάκι (α)

-μπαλόνια (επόπτευση στενά - μπαλόνια είναι κίνδυνο πνιγμού!)

 

Πώς να παίξετε :

1. Ένας ενήλικας πρέπει να παραμείνει στην μία πλευρά της κουβέρτας και το παιδί θα πρέπει να κατέχει την άλλη πλευρά .

2. Αρχίστε με απλές δραστηριότητες. Σταθείτε όρθιοι κρατώντας την κουβέρτα (ενήλικες μπορεί

να θέλουν να γονατίσουν για να αποφευχθεί η κάμψη της πλάτης). Κρατήστε την κουβέρτα με τα χέρια ψηλά, κρατήστε την πατημένη  χαμηλά, περπατήστε με την κουβέρτα αριστερά και δεξιά.

3. Τοποθετήστε μια μπάλα ή ένα λούτρινο ζωάκι με την κουβέρτα. Δείτε αν μπορείτε να σηκώσετε την

κουβέρτα πάνω και κάτω, χωρίς το ζώο να πέσει κάτω από την κουβέρτα. Βάλτε και άλλο ζωάκι μετά. Δείτε  πόσα ζώα μπορείτε να βάλετε πάνω στην κουβέρτα χωρίς τα ρίξετε κατά την κίνηση της πάνω - κάτω.

4. Δοκιμάστε να τοποθετήσετε ένα μπαλόνι στην κουβέρτα. Προσπαθήστε να ρίξτε το μπαλόνι στον αέρα και να το πιάσετε με την κουβέρτα πριν φτάσει στο πάτωμα.

5. Σηκώστε την κουβέρτα όσο πιο ψηλά μπορείτε και αφήστε την. Δείτε αν το παιδί μπορεί να

συρθεί κάτω από την κουβέρτα, πριν πέσει στο έδαφος.

 

Πρόσθετες Ιδέες:

Εάν το παιδί έχει μειωμένη ισορροπία, δοκιμάστε να παίξετε το παιχνίδι καθισμένοι σε μικρές καρέκλες.

 

ΤΑΙΡΙΑΞΕ ΑΥΤΟ ΕΠΑΝΩ

Ενθαρρύνει :

-την ενίσχυση των μυών των ποδιών

-οπτικής αντίληψης και δεξιότητες οπτικής μνήμης

 

Υλικά:

-ζεύγη των αντικειμένων, δηλ. κάλτσες, γάντια χωρίς δάκτυλα/προστατευτικά, γάντια, κουμπιά, κ.λπ.

-σκάλα(επειδή μπορεί να μην υπάρχει μικρή σκάλα και η μεγάλη να είναι επικίνδυνη για τα παιδιά μπορείτε να κάνετε την άσκηση βάζοντας τα αντικείμενα κάπου ψηλά και να ανέβει σε παιδική καρέκλα να τα πιάσει ή να τα βάζετε σε άλλο δωμάτιο και να πηγαινοέρχεται.)

 

Πώς να παίξετε :

1. Η ενηλίκων δείχνει στο παιδί τα ζεύγη των αντικειμένων. Ο ενήλικος τοποθετεί ένα σύνολο

των αντικειμένων στην κορυφή της σκάλας. Κρατήστε ένα σύνολο αντικειμένων κάτω από την σκάλα.

2. Η ενηλίκων δείχνει στο παιδί  τα στοιχεία που είναι στο κάτω μέρος της σκάλας.

Το παιδί πρέπει να ανεβεί τα σκαλιά για να βρει το αντίστοιχο στοιχείο. Παροχή βοήθειας στην σκάλα αν χρειάζεται. Για παράδειγμα, δείχνουμε στο παιδί μια κόκκινη κάλτσα.  Το παιδί πρέπει να ανέβει τη σκάλα και να θυμηθεί να βρει το ταίριασμα της κόκκινης κάλτσας. Επαναλάβετε τη διαδικασία με όλα τα αντικείμενα.

 

Πρόσθετες Ιδέες:

Για περισσότερη πρακτική οπτικής μνήμης , δείχνουν στο παιδί όλα τα αντικείμενα στο

κάτω μέρος  τις σκάλας για 10-30 δευτερόλεπτα. Ζητήστε από το παιδί να κλείσει τα μάτια του. Καταργήστε ένα αντικείμενο. Το παιδί ανοίγει τα μάτια και πρέπει να μαντέψει ποιο αντικείμενο λείπει. Το παιδί ανεβαίνει τις σκάλες για να βρει το ταίρι για το αγνοούμενο αντικείμενο.

Εξασκήστε ακαδημαϊκό υλικό με τη χρήση καρτών . Για παράδειγμα, ταιριάζουν κάρτες με γράμματα πεζά και κεφαλαία, κάρτες λέξη -θέαμα, αριθμό- αντικείμενα, κλπ.

 

ΜΟΝΟΠΑΤΙ ΑΠΟ ΚΟΥΤΙ ΠΑΠΟΥΤΣΙΩΝ

Ενθαρρύνει:

-δεξιότητες ισορροπίας

-συντονισμός πόδι- μάτι

-κινητικός σχεδιασμός  (την ικανότητα να σχεδιάζουν και να υλοποιούν δράσεις με κίνηση)

-ολικές  κινητικές δεξιότητες (μεγάλες κινήσεις των μυών)

 

Χρησιμοποιεί αυτά τα υλικά:

-κιβώτια παπουτσιών και καπάκια

 

Πώς να παίξετε :

1. Διασκορπίζω τα κουτιά από τα παπούτσια και τα καπάκια τους γύρω στο δωμάτιο.

2. Το παιδί θα πρέπει να περπατήσει από το πρώτο κουτί παπουτσιών ή καπάκι στο τελευταίο με το ένα πόδι μέσα σε κάθε κουτί παπουτσιών ή  καπάκι.

3. Μετακινήστε τα κουτιά παπουτσιών και καπάκια γύρω από το δωμάτιο. Προσπαθήστε να βηματίσει πάνω από κάθε κουτί / καπάκι από την αρχή μέχρι το τέλος.

4. Εάν το παιδί είναι σε θέση να πηδά, μετακινήστε τα κουτιά παπουτσιών ξανά και πηδά πάνω από κάθε κουτί.

5. Όταν τελειώσετε με τη δραστηριότητα, το παιδί μπορεί να ταιριάξει  τα καπάκια με το σωστό κουτί παπουτσιών.

 

Πρόσθετες Ιδέες:

Προσπαθήστε κάθε πόδι  αν είναι  μέσα σε ένα κουτί παπουτσιών και να υποκρινόμαστε ένα πατινάζ στον πάγο.

Για να ενθαρρύνει τον ώμο, το βραχίονα και το χέρι , δοκιμάστε καροτσάκι πάνω από τα κουτιά παπουτσιών. Κρατήστε το παιδί από τους αστραγάλους (ή τους μηρούς ή τους γοφούς, ανάλογα σχετικά με τη δυνατότητα). Το παιδί περπατά με τα χέρια και κάνει βόλτες γύρο από τα κουτιά.

 

ΔΙΑΔΡΟΜΗ ΧΑΡΤΟΠΕΤΣΕΤΑΣ

Ενθαρρύνει:

-ολικές κινητικές δεξιότητες (μεγάλες κινήσεις των μυών)

-συντονισμός

-δεξιότητες ισορροπίας

-ιδιοδεκτικής εισροή (αίσθηση της κίνησης και η θέση του σώματος)

 

Χρησιμοποιεί αυτά τα υλικά:

-χαρτοπετσέτες 

 

Πώς να παίξετε :

1. Το παιδί μπορεί να κόψει τουλάχιστον 10 φύλλα χαρτοπετσέτας. Πηγαίνετε σε ένα  χώρο χωρίς αντικείμενα στο πάτωμα.

2. Τοποθετήστε τα φύλλα χαρτί στο πάτωμα αρχικά μια ευθεία γραμμή με κάθε φύλλο περίπου 6-12 ίντσες μακριά. Το παιδί μπορεί να πηδήσει ή να βαδίσει από την χαρτοπετσέτα. Προσποιηθείτε ότι είναι σε ένα ποτάμι και για να το διασχίσει πρέπει να πηγαίνει πάνω από τις χαρτοπετσέτες(πέτρες).

3. Αλλαγή του τρόπου διεξαγωγής των φύλλων χαρτοπετσέτα. Μετακινήστε τα φύλλα. Δοκιμάστε τα φύλλα σε ένα ζιγκ ζαγκ. Τοποθετήστε απλά δύο φύλλα

ένα δίπλα στο άλλο στο πάτωμα και να πηδήσει πέρα δώθε από  φύλλο σε φύλλο.

4. Δοκιμάστε περπάτημα με τα χέρια. Τοποθέτηση των χεριών στο χαρτί.

 

Πρόσθετες Ιδέες:

Κόψτε τα φύλλα χαρτί κουζίνας στη μέση. Ευθυγραμμίστε μια ευθεία γραμμή και χρησιμοποιείστε ως

μια δοκό ισορροπίας. Προσπαθήστε να περπατάτε στην δοκό χωρίς να βαδίσετε έξω από αυτήν. Δοκιμάστε το περπάτημα  μύτη- φτέρνα.

 

ΑΝΤΙΘΕΤΑ

Ενθαρρύνουν:

-ολικές  κινητικές δεξιότητες (μεγάλες κινήσεις των μυών)

-ιδιοδεκτική εισροή

-κινητικό σχεδιασμό  (την ικανότητα να σχεδιάζουν και να υλοποιούν δράσεις)

-την επίγνωση του σώματος

 

Χρησιμοποιήσει αυτά τα υλικά:

-κανένα

 

Πώς να παίξετε :

1. Το παιδί μπορεί να ασκήσει  κίνηση του σώματος σε διάφορες ταχύτητες, κινήσεις

και δράσεις.

2. Διαβάστε δυνατά τις ακόλουθες ενέργειες και  το παιδί της εκτελεί.

Τρέξτε γρήγορα, τρέξτε αργά

Βάδιση  προς τα εμπρός, άλμα προς τα πίσω

Φτάσε  ψηλά, φτάσε χαμηλά

Γρήγορη αναπνοή, αργή αναπνοή

Κάνε μικρούς κύκλους στο χέρι, κάνε μεγάλους κύκλους βραχίονα

Βάδιση αργή, βάδιση γρήγορη 

Κάνε ένα  ευτυχή χορό, κάνε ένα θλιβερό χορό

Βήμα προς τα δεξιά, βήμα προς τα αριστερά

Κοιτάξτε κάτω, κοιτάζω προς τα πάνω

Στρίψτε προς τα αριστερά, στροφή προς τα δεξιά

Κάντε ψηλό σώμα, κάνει το σώμα σύντομο

Περπατήστε με τα πόδια ανοιχτά, περπατήστε με τα πόδια ενωμένα

 

Πρόσθετες Ιδέες:

Δείτε αν το παιδί μπορεί να δημιουργήσει / δικές του αντίθετες ενέργειες.

 

ΑΓΓΙΖΩ ΚΑΙ ΦΕΥΓΩ

Ενθαρρύνει:

-αίσθηση της αφής

-ολικές κινητικές δεξιότητες  (μεγάλες κινήσεις των μυών)

-κινητικό  σχεδιασμό (την ικανότητα να σχεδιάζουν και να υλοποιούν δράσεις με κίνηση)

 

Χρησιμοποιεί αυτά τα υλικά:

-αντικείμενα με διάφορες υφές  γύρω από το σπίτι, δηλαδή, γούνινο λούτρινο ζωάκι, κομμάτι γυαλόχαρτο, μαλακό t-shirt,  κλπ.

 

Πώς να παίξετε :

1. Αφήστε το παιδί να αισθανθεί όλα τα αντικείμενα υφής. Το παιδί μπορεί να

περιγράψει αυτό που αισθάνεται όπως - μαλακά, σκληρά, ανώμαλο, λείο, τραχύ, κ.λπ. Τοποθετήστε τα διάφορα αντικείμενα υφής γύρω από το σπίτι ή το δωμάτιο.

Εξηγήστε στο παιδί ότι πρέπει να ακολουθήσει τις κινητικές εντολές  σας.

2. Αυτή η δραστηριότητα μπορεί να τροποποιηθεί για όλα τα επίπεδα δεξιοτήτων. Η ιδέα είναι να

παρακινήσουν το παιδί για να κινηθεί να βρει τα σωστά αντικείμενα. Για παράδειγμα,

παρέχει στο παιδί  κινητική εντολή "άλμα προς την μαλακή πετσέτα"

ή "σέρνονται στο τραχύ γυαλόχαρτο". Ενθαρρύνετε το παιδί να αγγίξει κάθε  αντικείμενο, όταν  κινείται .

3. Μερικά ακόμη παραδείγματα των κινήσεων που θα περιλαμβάνει: παρακάμπτοντας, άλματα,

κολύμπι, περπάτημα προς τα πίσω, το περπάτημα στις μύτες των ποδιών άκρη, τα πόδια με μεγάλη βήματα με τα πόδια ή με τα βήματα μωρών.

 

Πρόσθετες Ιδέες:

Τακτοποιήστε τις υφές των αντικειμένων σε ένα μεγάλο κύκλο. Βάλτε μουσική και περπατήσετε γύρω από τον κύκλο.  Όταν σταματήσει η μουσική, παγώνετε και να αγγίζετε το αντικείμενο υφή που είναι πλησιέστερο σε σας.

 

ΣΥΛΛΑΒΙΖΩ  ΚΑΙ ΠΕΤΩ

Ενθαρρύνει:

-δεξιότητες συντονισμού ματιών -χεριών

-ολικές κινητικές δεξιότητες (μεγάλες κινήσεις των μυών)

-αναθεώρηση συλλαβισμού των λέξεων ή άλλο ακαδημαϊκό υλικό

 

Χρησιμοποιεί αυτά τα υλικά:

-κομμάτι χαρτί και μολύβι

-καλάθι για τα άπλυτα ή σκουπιδιών

 

Πώς να παίξετε :

1. Ο ενήλικος διαβάζει δυνατά τη λέξη συλλαβίσματος. Το παιδί γράφει τη λέξη σε ένα κομμάτι χαρτί , το διπλώνει και προσπαθεί να το ρίξει στο καλάθι. Συνεχίστε μέχρι όλες οι λέξεις  συλλαβισμού να έχουν ριχτεί στο καλάθι. Διαφοροποιώ την  απόσταση απ  όπου το παιδί πρέπει να ρίξει τη λέξη συλλαβισμού. Για παράδειγμα, ρίξτε από 3 μέτρα μακριά και από 7 μέτρα μακριά.

2. Το παιδί θα ασκήσει τώρα διάφορες δεξιότητες κίνησης για να επανεξετάσει τις λέξεις πάλι. Το παιδί εκτελεί μια κινητική δραστηριότητα κατά το καλάθι, και βγάζει έξω ένα από τα διπλωμένα χαρτιά. Κάνοντας την ίδια δραστηριότητα κίνησης το παιδί φέρνει το χαρτί πίσω από όπου ξεκίνησε. Το παιδί μπορεί να ανοίξει το χαρτί, διαβάστε τη λέξη δυνατά και να την συλλαβίσει  δυνατά. Επαναλάβετε μέχρι να έχουν ανοίξει όλα τα διπλωμένα χαρτιά.

Αποφασίστε ποιες κινητικές  δραστηριότητες  να χρησιμοποιήσετε ανάλογα με το επίπεδο δεξιοτήτων του παιδιού.

Εδώ είναι μερικές προτάσεις: άλμα, με τα πόδια, μπουσουλάω, μεγάλα βήματα, χοροπηδητά,

καβουράκια, σέρνεται , στροφές , κτλ.

3. Για να εργαστεί σε περισσότερες δραστηριότητες οπτικοκινητικού συντονισμού διπλώστε όλα τα χαρτιά πάλι. Εξασκηθείτε στο να ρίχνει την χάρτινη μπάλα σε εσάς. Προσπαθώ να ρίχνω την μπάλα ψηλά και να την πιάνω. Προσπαθήστε να κλωτσήσει την μπάλα χαρτί στο πλάι του καλαθιού.

 

Πρόσθετες Ιδέες: 

Διαφοροποιείστε την δραστηριότητα για άλλο ακαδημαϊκό υλικό. Για παράδειγμα: τα  προβλήματα μαθηματικών, απαντήσεις για να καλύψει τα κενά σε ερωτήσεις,  χρώματα ή σχήματα.

 

ΚΟΜΜΕΝΑ ΚΟΜΜΑΤΙΑ ΖΩΩΝ

Ενθαρρύνει:

-ιδιοδεκτική εισροή (αίσθηση της κίνησης και η θέση του σώματος)

-λεπτές κινητικές δεξιότητες (μικρές κινήσεις των μυών των δακτύλων)

-ολικές κινητικές δεξιότητες (μεγάλες κινήσεις των μυών)

 

Χρησιμοποιεί αυτά τα υλικά:

-παλιό περιοδικό ή τυπωμένες φωτογραφίες από τον υπολογιστή

-ψαλίδι

 

Πώς να παίξετε :

1. Ψάξτε σε ένα περιοδικό για εικόνες ζώων. Το παιδί ή ενήλικας μπορεί να κόψει οποιαδήποτε εικόνα  ζώων (κολλήστε σε χοντρό χαρτί για να βελτιωθεί η αντοχή).

2. Κρεμάστε τις φωτογραφίες στον τοίχο ή στο πάτωμα χώρο γύρω από το δωμάτιο.

Εξηγήστε στο παιδί ότι πρόκειται για ένα φανταστικό ταξίδι στο ζωολογικό κήπο.

Θα επισκεφθείτε κάθε ένα από τα ζώα. Όταν φτάσετε σε κάθε εικόνα των ζώων

προσποιηθεί ότι είστε τα ζώα. Πράξη τις κινήσεις του κάθε ζώου από την εικόνα.

3. Ένας άλλος τρόπος για να παίξετε το παιχνίδι, είναι να παρέχουμε στο παιδί  εικόνες με τα ζώα. Αυτό κοιτάζει μια εικόνα με ένα ζώο χωρίς να μπορείτε να την δείτε. Το παιδί παριστάνει στην συνέχεια το ζώο και εμείς προσπαθούμε να μαντέψουμε ποιο είναι. Μπορείτε να ζητήσετε στοιχεία, όπως τι τρώει το ζώο ή πού ζει ;

 

Πρόσθετες Ιδέες:

Προσπαθήστε να αλλάξετε το παιχνίδι για να ταιριάξει τα αγαπημένα πράγματα του παιδιού σας. Για παράδειγμα, κόψτε εικόνες από ανθρώπους που παίζουν σπορ, οι δεινόσαυροι ή τα στοιχεία  ενός κάστρου(πριγκίπισσα, δράκο, ο βασιλιάς, μονόκερως και νεράιδες).

 

ΡΥΘΜΙΚΑ ΚΟΥΤΑΛΙΑ

Ενθαρρύνουν:

-χρονισμό κίνησης

-συντονισμό

-ολικές  κινητικές δεξιότητες (μεγάλες κινήσεις των μυών)

 

Χρησιμοποιούν αυτά τα υλικά:

-δύο κουτάλια ανά παίκτη

 

Πώς να παίξετε :

1. Παρέχει σε κάθε παίκτη  δύο κουτάλια. Τα ασημένια κουτάλια λειτουργούν καλύτερα για να κάνει το μεγαλύτερο θόρυβο. Χρησιμοποιήστε ξύλινα κουτάλια για ένα πιο ήσυχο άκουσμα. Επίδειξη στο παιδί πώς μπορείτε να κάνει θόρυβο με τα κουτάλια χτυπώντας τα μαζί. Δημιουργήστε ένα ρυθμό με τα κουτάλια για να το  αντιγράψει το παιδί. Ξεκινήστε  εύκολα. Για παράδειγμα, χτύπησε τις κουτάλια  4 φορές -σταματήστε. Κατόπιν προσθέστε περισσότερο πολύπλοκα σχήματα -χτύπημα-χτύπημα-παύση-χτύπημα-χτύπημα-παύση-χτύπημαα. Στη συνέχεια, προσθέστε το πόσο γρήγορα ή αργά θα χτυπήσει τα κουτάλια μαζί - 3 φορές  γρήγορα και  δύο αργές .

2. Δοκιμάστε να προσθέσετε κίνηση στο ρυθμό σας. Χτυπήστε τα κουτάλια σας αργά και περπατήστε αργά στον χώρο. Χτυπήστε πιο γρήγορα και περπατήστε πιο  γρήγορα  Χτυπήστε πολύ γρήγορα και κάντε άλμα στο χώρο. Βαδίστε σε σταθερό ρυθμό με τα  κουτάλια.

3. Αν θέλετε να είναι μεγαλύτερη η πρόκληση για το παιδί, δημιουργήστε έναν κωδικό. Για παράδειγμα - ένα χτύπημα σημαίνει να σταματήσει, δύο κάθομαι κάτω οκλαδόν, τρία  γρήγορα χτυπήματα σημαίνει τρέχω στο χώρο και το αργό-γρήγορο-γρήγορο χτύπημα

σημαίνει άλμα στο χώρο. Εξασκήστε αυτές τις κινήσεις με το παιδί. Στη συνέχεια δώστε κινητικές εντολές χρησιμοποιώντας μόνο τα μοτίβα κουτάλι. Το παιδί θα πρέπει να

εκτελέσει την ενέργεια από τον κωδικό κουτάλι μέχρι να γίνει μια στάση ή  αλλάξετε τον κωδικό. Αφήστε το παιδί να δημιουργήσει το δικό του  κώδικα.

 

Πρόσθετες Ιδέες:

Εάν η δραστηριότητα στον # 1 είναι πολύ δύσκολο για το παιδί, δοκιμάστε να κάνετε τη δραστηριότητα σε καθιστή θέση  ή ήσυχο δωμάτιο. Δοκιμάστε  τραγουδώντας τραγούδια να κάνετε τον ρυθμό τους με το κουτάλι